ROTTISAR

Alla inlägg den 15 maj 2009

Av anne-lie - 15 maj 2009 13:31


Mattes prinsessa har ont i örat igen, höger öra som det alltid börjar med, sedan blir det vänster öra också..

Jag har försökt att mota olle i grind med kortisondroppar som Jezzie har fått utskrivet för att kanske kunna stoppa utvecklingen till öroninflammation när man märker dom första tecknen på att något spökar i örat men det fungerade inte denna gång.


Har märkt på henne när hon äter mat att hon är besvärad, skrynklar på pannan och lutar huvuvdet, ser besvärad ut.

Nu när vi tog en promenad så gick hon och slog på öronen flera gånger och fick den där rynkan i panna och hade huvudet på sned, hon stannade och tittade på mej, precis som om hon ville att jag skulle hjälpa henne med örat.

Jag kollade och såg att det hade blivit mycket rödare sedan i går kväll.. jaha då var det dax igen då för medecin.

När vi kom hem så försökte jag badda hennes inneröra med lite kallt vatten för att få ner "värmen" i örat.. då skrek min stackars Jezzie, hon gör inte många ljud ifrån sig när hon har ont så det är bevis på att hon har väldigt ont.

Ringde direkt till vetten som har lovat mej att det är bara att ringa så skriver han ut medecin åt henne, behöver inte visa upp henne varenda gång som jag har behövt göra på veterinärkliniken, onödigt tycker jag eftersom jag vet vad problemet är och det vet dom också. Hon har allergi och då är det väldigt vanligt med öroninflammationer+ att hon har trånga örongångar.

Nu ska jag hämta ut medecinen så hon får en snar förbättring..


Tänkte på hur mycket pengar man har laggt ut på Jezzie, pengar som man egentligen inte har råd med men jag avstår hellre saker till mej än att Jezzie inte ska få må så bra som möjligt. Jezzie hör ju till ovanligheten, inte många hundar har varit så många gånger till vetten som hon har varit, alla möjliga åkommor och operationer.

Närmare 70.000:- kronor av egna pengar har vi laggt ut, även om försäkringen har täckt mycket så har 70.000:- blivit av egen kassa. All medecin, resor och sådant är  inräknat i den summan. Alla gånger det har blivit förlorad arbetstid= lön för husse är inte inräknat.

Men har man tagit en hund till familjen så ska man ta fullt

ansvar för den också.

Jag avstår hellre kläder, frissan, nöjen bara Jezzie får det hon behöver. Jag klarar mej utan dom skakerna men jag klarar mej inte utan min bästa vän, Jezzie gumman..


Vi får hoppas att Natus inte ska få lika stora problem och peppar peppar ta i trä, än så länge ser det bra ut för hans del.


Till något annat, det blir inga utställningar för oss i sommar. Natus behöver växa klart först. Vi satsar på apellen istället. Spår älskar han så det ska bli roligt att få komma ut i skogarna och ängarna med honom denna sommar.   Till hösten blir det  exteriör beskrivning för MT och då får han titeln korad. Han borde klara den eftersom han klarade MH exteriören !!


Jezzie ska också få spåra lite, vi få se vad armbågen klarar av men något ska hon få göra denna sommar i alla fall.


Vi hoppas på bra och varm sommar, simma tycker dom båda om och det är bra för Jezzies artros.


I dag när familjen kommer hem så ska vi iväg och inhandla lite mera trädgårds grejer, jag tycker om att pula på och försöka få det fint för en billig penning. Små saker och detaljer behöver inte kosta mycket men kan göra stor skillnad.Kankse det blir grillning i helgen, bara det blir bra väder så startar grillen direkt.. gott att sitta ute och äta en god grillad köttbit och mysa i kvälls solen med hela familjen samlad, då mår man bra !!


Ha en trevlig helg alla bloggläsare och glöm inte skriva en kommentar eller hälsning.. / Anne-Lie


Ovido - Quiz & Flashcards