ROTTISAR

Alla inlägg den 27 mars 2010

Av anne-lie - 27 mars 2010 18:41


Undrar om Jezzie håller på att bli en nakenhund ? hon fäller enormt med päls, allt underhå,r dom där väldigt fina mjuka stråna ramlar av henne. Har borstat henne med furminator vid tre tillfällen den sista veckan och jag har nog sammanlagt fyllt en ICA kasse. Vi slänger ut det till småfåglarna som tycker att det är perfekt att isolera sina fågelbon med Jezzies mjuka päls.


Hon fäller säkert av två anledningar, operationen och hennes stora magproblem som kom direkt efter operationen tog nog mycket stryk på hennes kropp och det är ju den vanliga årstiden också för att släppa den tjocka vinterpälsen. Jezzie h ar alltid haft en enormt tjock och tät päls. Natus har också en fin päls men inte lika tjockpälsad.


Jag tog in Jezzie i duschen för en stund sedan och det blev total stopp i avloppet, det låg ett tjockt täcke av hennes hår över avloppet, man kan ju undra hur mycket en hund kan tappa utan att bli naken    Hon tycker det är skönt att få duscha, helst då jag masserar in schampot då står hon och steppar med bakdelen !! Efter hon var duschad så såg jag ut som en apa på mina ben och armar, hennes päls hade liksom fastnat på mej. Sedan var det dax för Jezzie att torka sig, som vanligt vill hon ha en stor handduk på golvet så att hon kan stå med rumpan i vädret och ner med huvudet och gnussa sig torr, sedan rullar hon som en galning på handduken för att torka resten av kroppen. Jag får sedan hjälpa henne med att torka öronen och på dom ställen där hon inte har kommit åt eller har slarvat med.


Biabädden har jag också damsugat ur och sedan skurat med såpa så den är ren och luktar gott, ett nytt rent påslakan har jag bäddat den med också, Jezzie vill ha något att mysa med när hon ligger i sin biabädd. Natus var så klart tvungen att gå direkt till biabädden och lukta på den men då kom tanten Jezzie med ett glädjeskutt hoppandes i biabädden och visade Natus att det var hennes säng och att hon nu skulle rulla sig i den rena sängen. Jaha det är väl bara att flytta på sig då tänkte nog Natus, jag har inget att säga till om i allafall. Natus ska få duscha nästa vecka eftersom vi ska på utställning så får han göra sig lite extra ren, det är så skitigt nu efter vägarna så det droppar svart vatten från buken och tassarna när man kommer in med honom. Det är nog ganska skönt med ren vit snö i alla fall. Men snart kanske det blir torra vägar med lite hjälp av den nu frånvarande solen.


Hundarnas matplatser har skurats också, Natus är en mästare på att slaska mat och vatten flera meter runt sin matplats, undra om han har hål i läppen eller hakan. Vi får väl se hur länge det är rent och fint på hans sida. Jezzie hon är en dam med klass. Hon vet hur man gör för att inte slösa bort maten men Natus brukar gå till hennes sida och sno lite vatten av henne och då blir det slem i hennes vattenskål och det tycker inte min prinsessa om då brukar hon visa mej att hon vill ha nytt vatten !! jag fattar inte varför han oftast ska dricka ur hennes vattenskål.. han föredrar den skålen av någon anledning, kanske slemmar han i den med vilje för att reta prinsessan Jezzie !?   


Nu sitter jag här i soffan och bloggar medans barnen leker och vovvarna tar en liten tupplur, husse är ute på galej med några arbetskompisar så vi får det lugnt och skönt här hemma. Vi har laddat med godis och chips så vi klarar oss bra.


Ha en bra kväll och glöm inte att släcka lyset ikväll för våran jord. / Anne-Lie


Ovido - Quiz & Flashcards