ROTTISAR

Alla inlägg den 25 april 2009

Av anne-lie - 25 april 2009 18:15


Vilken härlig dag vi har haft idag, den började tidigt för oss.

Klockan 05.00 ringde väckarklockan och jag klev upp för att fixa frukost åt mej, husse och vovvarna. Barnen sov borta. Jezzie kom upp ganska snabbt när hon hörde ljudet av sin matskål, Natus kom gäspande och såg ut som ett frågetecken, vad ska vi göra nu så här tidigt?..gäsp !!

Ögonen såg ut som två smala springor, en väldigt trött och förvånad kille.. Han åt i alla fall sin frukost, Jezzie slukade sin på två sekunder. När vi alla hade ätit och gjort oss klara så packade vi ryggsäcken och drog i väg till Härnösands Bruksklubb för att göra en exteriörbeskrivning för MH på Natus och även göra MT. Exteriören för MT blir när han har fyllt 2 år.

På klubben träffade vi Jenny och Madde, jätte trevligt att få träffa Madde, vi har bara träffats genom internetvärlden förut.. Det var hon som skulle exteriörbeskriva rottisarna denna helg, både för MH och MT.

Natus gick igenom exteriören och blev en "godkännd" kille.

Snart var det dax för MT testet.. oj oj o j så nervös jag var !! det var egentligen inte planerat att vi skulle göra MT redan på Natus, vi hade planerat att göra det senare, när han hade mognat på sig lite mera men nu fanns det en plats över och det var inom rimligt reseavstånd så vi tog chansen. Jag hade inga förväntningar på att han skulle klara testet, man får göra om testet ifall hunden inte blir godkänd så länge hunden är inom ramen för tillåten ålder.

När det var dax för Natus och husse att gå testet så stannade jag kvar på klubbstugan, satt i solen och var nervös... klarade inte att gå med, risken är att Natus känner av sin mattes nervösitet !! Snälla Andreas, alias Bagarn, filmade Natus under MT som jag kan få se sedan hemma i lugn och ro !! tack snälla Andreas för det..


Det tog en bra stund sedan hörde jag ett mörkt, djupt skall inne i skogen, Natus var förbannad på något otäckt... men det är helt normalt att dom reagerar så, bara hunden löser situationen bra i efterhand..

Fy så nervig jag .... nu kom dom fram till det sista momentet, skotten...   det blev en hel del skott, både under lek och i stillastående men Natus var helt oberörd..

När dom hade gjort det sista momentet så samlades dom för att prata igenom hundens resultat och vad slutpoängen blev och helt plötsligt började dom klappa händerna.. VA !!! har Natus klarat testet..??? !!!  JA !! min prins klarade det.. helt otroligt, det trodde inte jag att han skulle göra nu.. men den killen visade sin matte att han håller på att bli kung.. min goa underbara kille så duktig han var...

Ja så nu sitter man här och är glad för sin vovves resultat, inga höga poäng men det spelar ingen roll för oss, huvudsaken att han blev godkänd och kom över gränsen på 300 poäng. Att hunden har väldigt höga poäng är inte heller alla gånger jättebra, för oftast har man en hund som är väldigt gå på och för självständig och kan hitta på egna saker utan sin förares intiativ..  så 323 poäng är vi glada över, inte mycket över 300 men absolut helt klart godkännt av matte och husse som trodde att han behövde mera tid på sig för att mogna och klara 300 gränsen..


Nu har jag två väldigt trötta vovvar hemma, Jezzie följde också med till H-sand och det blev en bra utflykt för henne också. Många vovvar och männsikor att träffa.


Nu ska jag vila en stund, återkommer kanske med mera info senare.. har säkert glömt en massa..


Ha en trevlig lördagkväll / Anne-Lie


Ovido - Quiz & Flashcards