ROTTISAR

Alla inlägg den 13 april 2009

Av anne-lie - 13 april 2009 16:34


En promenad till skogen var det tänkt att husse matte och vovvarna skulle ta, först tog vi och borstade hundarna igen och inte kunde man tro att man borstade dom igår..dom måste förvandlas till nakenhundar som dom fäller hår.


När vi gick till skogen så släppte husse lös Natus och han sprang iväg och busade på men hade full koll på vart vi var. Jag tänkte att det är bra synd om Jezzie som inte får springa lös, varför tänkte jag så!!!  varför släppte jag lös denna envisa dam som sticker om hon har lust!!??  hon har blivit omöjlig att ha lös nu på äldre dar... men snälla matte tror förstås att Jezzie stannar kvar denna gång.. sagt och gjort. släppte lös damen och vad tror ni händer, japp ! precis,en raket i baken på damen och sedan var hon borta.. husse stod där och log !!  ja din hund lyder inte men det gör min..  okej stå där och må då !! tänkte jag, jag ska nog hitta Jezzie igen.. upp i snöhögen för att komma in till skogen, sjunk ner med benen i den blöta skitiga snön, tröttsamt att ta sig fram i djup tösnö men jag skulle ha tag på rymlingen innan jag tappade henne ur siktet, självklart springer hon upp till ett villa område,springer över typ 10 tomter och bara kutar när hon ser att matte är henne på spåret.. jag ropade med en snäll röst för att inte skrämma iväg henne men det brydde sig inte hon om..  Jezzie först och efter kommer en blöt, trött och förbannad matte.. hann inte ikapp henne där i villaområdet, sedan sticker hon ner i skogen igen och där tappar jag henne..lyssnar efter hennes halsband som låter eftersom det är av metall och hon har en ID bricka på den som skramlar..  hör henne långt borta men hon kommer inte när jag ropar efter henne.. så typsikt denna envisa tjuriga dam, hon kommer hem när hon har haft roligt nog men jag vill inte att hon ska springa lös ute själv, många farliga olyckor kan hända och sedan kan det lätt bli rubriker när en lös rottis kommer springade utan ägare..

Jag går igenom en geggig och blöt skog men ingen Jezzie tillslut hör jag från andra sidan vägen ett bekant halsbandsljud och där kommer en trött och flåsande Jezzie, jag satt mej ner och ropade snällt på henne så att hon kommer fram till mej och kopplad henne på direkten.

Sa inte ett ord till henne på hela vägen hem och hon fick gå fot. Torkade av henne och lät henne dricka vatten och direkt in i biabädden sedan...  det tar bäst att inte prata med henne... det tar hårdast. Men det roliga var att husse som skröt så stort om sin hunds underbara lydnad fick också skrika sig hes på sin hund.. det kom nämligen en svart katt springande framför en lösgående Natus och vem kan motstå den inbjudan !!!  Men jag får nog hålla med om att Natus lyssnar mycket bättre än vad Jezzie gör för Natus kom på husses tredje inkallning, han avbröt sin kattjakt och kom till sin husse, det var ju bra det så vi slapp ha två rymlingar samma dag..


Nu ska laxen in i ugnen/ Anne-Lie


Ovido - Quiz & Flashcards