ROTTISAR

Direktlänk till inlägg 26 februari 2010

En jobbig natt för Jezzie och matte

Av anne-lie - 26 februari 2010 13:12


Klockan 22.30 kom Jezzie och husse hem från Strömsholm, jag gick ut till bilen för att kramas med Jezzie. Hon visade inte så stor glädje över att se sin matte men hon var fortfarande väldigt tagen av narkosen och operationen.


Hasse lyfte henne ur bilen och jag försökte få henne att kissa men hon var bara intresserade av ytterdörren, JAG ska IN matte.. nu är jag hemma !!  hon fick gå in med sin stora tratt runt hunvudet och Natus som stod innnanför dörren blev lite småskraj över hur hon såg ut, hon luktade konstigt också !! han nosade försiktigt på Jezzie och tittade nästan lite blygt på henne. Jezzie visade inte en min .. inte den minsta glädje över att få träffa Natus, det tog nog på prinsen att hon inte visade något intresse för honom. Men hon var som sagt väldigt tagen fortfarande av operationen. Hon gick raka vägen till vattenskålen, jag fick ta av henne tratten så hon kunde dricka. Hon drack som en kamel som skulle fylla på pucklarna !! jag vet sedan alla andra operationer hon har gjort att hon ofta blir så här supertörstig men att man får inte låta dom dricka hur mycket som helst, detsamma gäller med maten. Hunden kan äta och dricka i mängder men kroppen orkar inte riktigt ta hand om det direkt efter en operation/narkos. Man kan ge lite mat och vatten när man ser att hunden är riktigt vaken, oftast flera timmar efter uppvaknandet. Men man får inte låta vatten och mat stå framme för då kan dom hets äta/dricka. Jezzie fick lite mat och det gick i men hon var mera intrresserad av vattnet. Jag bjöd på lite mera vatten sedan fick det vara bra.


Testade att gå ut med henne på baksidan innan vi skulle sova men hon ville inte göra något så vi gick in igen. Jag hade bäddat för mej och Jezzie i ett annat sovrum så vi skulle få vara ifred första natten, ville inte att Natus skulle störa henne och han kunde få sova med sin efterlängtande husse.


När vi gick och la oss så hörde jag på andningen att något inte var bra, hon brukar inte klaga i första taget så jag förstod att något var fel. Hämtade en rimadyl åt henne, tänkte att smärtstillningen hon hade fått efter operationen kanske hade gått ur. Hon visade åter igen att det var vatten hon ville ha och jag hörde att hon låt lite rosslig i halsen. Antagligen hade hon ont i halsen efter andningsslangen som hon hade vid operationen. Säkert därför hon ville ha mera vatten också, kändes väl skönt för stunden med lite vätska i halsen. Hon fick några slurkar till och sedan avvaktade jag för att se om rimadylen skulle hjälpa och det gjorde den. Nu skulle vi sova, trodde jag !!! men Jezzie visade sig orolig efter en stund igen och då kände jag doften... bajs !! jo hon hade bajsat på sig, inte så mycket men tillräckligt för att det skulle stinka i hela rummet. Ut med Jezzie för att få henne att bajsa mera men det är inte lätt att sitta ner och bajsa när man är nyopererad i ena knät, hon lyckades till slut bajsa lite och sedan in i gen. Jag renbäddade och bäddade ner henne i biabädden. Det gick ett tag sedan var det samma visa igen. Ni kan tro att detta är en väldigt förlägen sak för en tik på snart 6 år, att bajsa på sig utan att riktigt veta om det. Troligen släpper hon en fis och då kommer det lite löst.. jaha ! det var bara ut med henne igen och sedan bädda rent igen. Somnade en liten stund, vaknade av att det stank i sovrummet och visst hade det hänt igen. Denna gång fick jag tvätta Jezzie runt hela baken och bädda rent i hennes biadädd, ut med hunden men inget kom. In igen och försökte somna men jag låg bara på spänn för att kolla hur hon mådde men nu verkade det ha lugnt ner sig för hon sov lugnt och skönt, hördes på andningen att hon sov djupt. Ingen mer olycka hände heller så vid 5 tiden på morgonen somnade jag en stund. Klockan 7 var det dax att väcka barnen och skicka iväg dom på skolan, husse hade redan åkt på jobbet och Natus ville nu vara med matte och Jezzie. Efter att barnen hade gått till skolan och Natus gjort sina behov gick jag ut med Jezzie för att få henne att kissa och bajsa. Kissa gjorde hon sedan ville hon in för att få lite frukost. Hon fick lite eftersom magen hade varit lite i obalans så vågade jag inte ge henne mycket. Hon blev nöjd och sedan bestämde vi oss för att försöka sova en stund. Jag stängde in oss, Jezzie, Natus och mej i sovrummet. Vill inte att Jezzie ska kunna traska iväg. Hon får bara gå sammanlagt 30 minuter per dag och då är promenad ute och all gång inne inräknat. Det är svårt att få henne att ligga så mycket på dagen, då måste även jag ligga ner så hon blir lugn men då blir ju Natus uttråkad. Känns att man inte räcker till nu  men Jezzies första tid efter operationen är så viktig så Natus får stå ut ett tag till. När husse kommer hem så får han försöka stimulera prinsen med någon aktivitet.


Nu ska jag tvätta hennes tratt så den luktar gott, ska lägga mej ner brevid henne en stund och mysa.


Ha en trevlig helg/Anne-Lie


 
 
Ingen bild

Anna-Karin N

26 februari 2010 14:01

Uff vilken natt...ni får se till att bara vila o mysa till i några dagar...och ge tjejen en krya påsig puss. så hoppas vi att hon repar sig snart..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anne-lie - 20 december 2010 21:15

  Tog en promenad med Natus i eftermiddag men jag tog visst fel, jag hade Nalle Puh med mej, Natus måste ha stannat hemma   . Natus lyssnar alltid så bra när man har honom lös ute men idag så hade han fluff i båda öronen !! Anledningen var nog att ...

Av anne-lie - 9 oktober 2010 22:54

  Har glömt att skriva att jag har en ny blogg nu som heter   http://www.annerotts.bloggplatsen.se   där kommer jag i fortsättningen blogga vidare om våra underbara rottisar och om familjen. Välkommen ... ...

Av anne-lie - 27 juli 2010 14:39

  Har varit dålig på att blogga i sommar. Värmen har varit otrolig och man har knappt orkat göra något. Hundarna har badat både i hav och sjö, självklart fick Natus även denna sommar våteksem. Blev tvungen att ta penecillin för att få bort det. Jez...

Av anne-lie - 27 juni 2010 21:35

  Midsommaraftonen firade vi tillsammans med Andrietta, Tomas och barnen. Jezzie och Natus följde med. Natus kom till paradiset, men han fick  inte träffa 2 av dom 3 vackra rottistikarna. Herta löpta och Fia är dräktig. Men söta Selma som snart fyl...

Av anne-lie - 17 juni 2010 14:52

  I går kväll åkte vi äntligen till klubben för lite träning med Natus. En massa glada rottisar på planen, härligt med sällskap. Jag fotade så det blir mest bilder i dagens blogg..        Husse och Natus       Ja vad säger man om denn...

Ovido - Quiz & Flashcards