ROTTISAR

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2009

Kräk !!

Av anne-lie - 22 oktober 2009 20:11


Härom dagen fick Jezzie och Natus varsitt kokt älgben med märg och lite kött på. Ganka stora ben men dom tog slut ganka fort, även denna gång åts allt upp, även "skelettbenet". Fattar inte varför dom har börjat med det. Vanligtvis äter dom märgen och det kött som sitter på benet men nu äts allt. Väntade på att det skulle bli magproblem samma natt men det uteblev. Men dag två mitt i natten började Jezzie kräkas ! Det lät som om man slängde småstenar på golvet det lät ordentligt, en massa benbitar kom upp och det var bara till att börja torka upp. Jezzie lade sig igen men snart var det dax igen för nästa kräkning, även denna gång

 kom det en massa benbitar upp. Jag tog med henne ut en stund och hoppades på att hon skulle få kräkas klart ute och kanske baja lite. När vi kom in igen hade Natus laggt sig i den biabädd som Jezzie brukar ligga i. Natus ligger oftast på en biamadrass bredvid hennes biabädd men nu sov han hela natten tillsammans med henne, precis som om han ville hjälpa/trösta Jezzie nu när hon mådde dåligt. Dom är helt otroliga dessa underbara hundar. Jezzie fortsatt att kräkas hela natten, klockan 5 på morgonen kräktes hon sista gången, det var sammanlagt 8 kräkhögar med benbitar som kom upp. Nu mådde hon i alla fall bra. Hungrig som bara den !!  Jag väntade bara på att Natus skulle börja må dåligt. På förmiddagen började han visa att han inte mådde bra,ingen mat ville han ha och magen lät som att han hade tusen grodor i den.Han ville ut hela tiden och käka gräs men jag såg aldrig att han kräktes men senare på eftermiddagen hade han skitit en jättekorv, husse hade aldrig sett något liknande förut..  Senare på kvällen ville han ha lite mat så det gick ganska smidigt för honom jämfört med Jezzie. Nu är dom pigga och alerta igen... blir inga fler älgben i alla fall Skrattande


I går tog Jezzie och jag en kort promenad tillsammans, jag har fortfarande stora problem med min fot så det blir väldigt korta promenader nu. Vi träffade en 2 årig golden tik som ville leka och busa med Jezzie, dom hade riktigt roligt tillsammans. Härligt att man inte har en surtik som inte går ihop med andra tikar. Jezzie älskar alla..

Hennes matte och jag pratade lite om olika hundraser och vilka felaktiga tankar en del har om vissa raser. Bland annat rottweiler !! Hon var precis som jag helt på det klara med hur viktigt det är att hundar hamnar hos rätt ägare och att även små hundar kan vara "farliga" självklart ger dom inte samma stora skada som en stor hund kan ge men oftast händer det fler skador med en liten hund eftersom den biter oftare än en stor hund.Dom är oftast mer "nervig" och otrygg än stora hundar. Jag är i allafall helt såld på rottweiler och dom är mina ögon en perfekt familjehund men självklart måste den få stimulans för att må bra, precis som alla hundar oavsett storlek. Men en brukshund kräver lite mer av sina ägare en "sällskapshund" Undantag finns självklart här också..


Natus har en ny favvo leksak. Jag lade in en pipboll i en gammal raggsocka och knöt ihop den. Natus är som galen iden. Han till och med vaktade den inför Jezzie. han brukar aldrig säga till henne men han ville gärna ha denna leksak för sig själv så nu morrade han till och Jezzie såg riktigt förvånad ut, va !! morrar du åt mej?? lilla skitunge.. tyst på dej, jag tar din leksak om jag vill så det så !! okej, tyckte Natus vi kan väl ha den tillsammans och dragkampen var igång.. det var väldigt mycket pipande hela kvällen kan jag säga, han lessnade inte men det gjorde vi som försökte se på tv.


Nu ska jag slöa lite i soffan så nu blir det inget mer i min tråkiga blogg..


Ha det bra / Anne-Lie


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anne-lie - 20 december 2010 21:15

  Tog en promenad med Natus i eftermiddag men jag tog visst fel, jag hade Nalle Puh med mej, Natus måste ha stannat hemma   . Natus lyssnar alltid så bra när man har honom lös ute men idag så hade han fluff i båda öronen !! Anledningen var nog att ...

Av anne-lie - 9 oktober 2010 22:54

  Har glömt att skriva att jag har en ny blogg nu som heter   http://www.annerotts.bloggplatsen.se   där kommer jag i fortsättningen blogga vidare om våra underbara rottisar och om familjen. Välkommen ... ...

Av anne-lie - 27 juli 2010 14:39

  Har varit dålig på att blogga i sommar. Värmen har varit otrolig och man har knappt orkat göra något. Hundarna har badat både i hav och sjö, självklart fick Natus även denna sommar våteksem. Blev tvungen att ta penecillin för att få bort det. Jez...

Av anne-lie - 27 juni 2010 21:35

  Midsommaraftonen firade vi tillsammans med Andrietta, Tomas och barnen. Jezzie och Natus följde med. Natus kom till paradiset, men han fick  inte träffa 2 av dom 3 vackra rottistikarna. Herta löpta och Fia är dräktig. Men söta Selma som snart fyl...

Av anne-lie - 17 juni 2010 14:52

  I går kväll åkte vi äntligen till klubben för lite träning med Natus. En massa glada rottisar på planen, härligt med sällskap. Jag fotade så det blir mest bilder i dagens blogg..        Husse och Natus       Ja vad säger man om denn...

Ovido - Quiz & Flashcards