ROTTISAR

Direktlänk till inlägg 20 januari 2010

Jezzie till veterinären idag

Av anne-lie - 20 januari 2010 22:34


Idag var det dax för en tur till veterinären med Jezzie. Hon skrek till häromdagen när hon tog ett litet skutt i snön. Jag blev förstås livrädd att det skulle vara korsbandet eftersom hon haltade eller rättare sagt satte inte ner sitt vänstra bakben. hon fick ta det lugnt och vi avvaktade till dagen efter för att se hur det hade utvecklats. Hon visade sig må lite bättre, hon stödde lite på bakbenet men hon hade fortfarande ont. Lite rimaldyl och vila ännu en dag innan vi kom till veterinären. Hemma hade jag letat efter vart exakt hon hade ont, tassen, hasen, knät, höften. jag tyckte att korsbandet verkade inte vara problemet mer ont i tassen i leden tyckte jag men jag vet sedan förut att hundar kan visa diffusa smärtor så jag vågade inte tro helt på att det var tassen.


Hos vetten blev hon vägd, 37,9 kg !! jag blev lite förvånad faktiskt, trodde hon hade gått upp i vikt efter julens alla godsaker men blev självklart glad över att vikten var låg, hjälper otroligt mot armbågs och höftproblem.


Som vanligt så charmade Jezzie in sig hos alla hon träffade, min goa tjej !

Vi fick promenera i en gång så att vetten fick se hennes rörelsemönster och hon såg direkt samma som jag såg att Jezzie vinklar ut hela benet och vrider höften för att kunna gå på benet. Hon klämde och Jezzie visade direkt att hon ömmade rejält på knät !!! åhhh.. jag ville bara skrika NEJ !!!  inte korsbandet, vi har gått igenom nog med operationer och rehabstider. Jezzie måste få bara njuta av livet och få må bra någon gång. Men tyvärr så visade hon stor smärta vid knät.


Det blev många röntgen bilder, båda knäna, båda armbågarna, båda höfterna och även länden. Jezzie imponerade stort på personalen med sitt enorma lugn och sin stora glädje trots smärta och okända människor som klämmer och donar. Hon har ett enormt starkt psyke och livsglädje denna tjej sa vetten, annars hade hon varit avlivad för länge sedan, det är inte många hundar som klarar av allt detta som Jezzie har fått gått igenom. Ja, hon har rätt, hade inte Jezzie visat att hon orkar, kan och vill så hade vi fått tagit bort henne för länge sedan. Men vi kämpar på så länge det går att fixa hennes problem till det bättre och att Jezzie visar livsglädje.. vi gör allt så länge hon vill.. min underbara älskade och bästa vän Jezzie.


Jag fick se alla bilder tillsammans med veterinären och det såg inte bra ut.

Höger armbåge visade en benbit, höfterna var urusla med pålagringar, vi vet ju att Jezzie har D höfter men hon har aldrig visat några problem men nu har åldern kommit ikapp denna tjej och pålagringarna har kommit. uppe vid länden fanns också pålagringar, även knäna hade pålagringar och man såg att det fanns en viss svullnad på det onda knät men något mer kan man inte se så nu ska Strömsholm läsa av bilderna och vi får vänta och se vad dom beslutar. Under tiden får Jezzie äta Rimaldyl och ha sträng vila. Jag hoppas att inte korsbanden har gått av, borde visa mer smärta tycker jag men Jezzie är en tjej med väldigt hög smärttröskel så man kan aldrig veta. Om det är ett utsträckt korsband så läker det av sig själv under sträng vila och medecin. Hon ömmade även på höften och vid länden men det kan bero på felbelastning nu med tanke på knäproblemet. Men det är klart med dom höfterna och pålagringarna så behövs det inte mycket för att det snabbt ska bli större problem med höfterna.


Det togs även många blodprov för att kolla lever osv. men som tur är så visade dom inget galet. Däremot Jezzies ögon var som vanligt inte bra, entropionet blir inte bättre trots 3 operationer. Hennes allergi gör ju inte saken bättre. Nu blir det salva igen och fortsatt tvättning med koksalt varje dag.


Ja vad säger man om denna underbara hund, en stark kämpe med stor livsglädje och vilja. Jag förstår att ni som inte känner Jezzie och läser denna blogg tycker kanske att  jag gör fel i att inte ta bort henne men man måste lära känna denna vovve innan man kan ställning. Visst jag älskar min hund så fruktansvärt mycket så att det gör ont i hjärtat, jag kan inte tänka med ett liv utan henne men jag skulle aldrig behålla henne i livet för min egen skull. Trots att jag aldrig vill vara utan henne så vet jag vart gränsen går. Vad Jezzie vill och orkar det är det man måste se och ta ställning till.


Nu ber jag att det inte är så allvarligt med hennes knä och att resten av problemen inte blir värre, då kan hon leva ett lugnt men bra liv ett tag till.


Nu ligger hon nerbäddad och sover gott men hennes matte gråter en tår för det känns tungt nu. Men vi ska klara denna motgång också, vi har kämpat sedan vi föddes både Jezzie och jag.



 
 
Ingen bild

Katharina

21 januari 2010 09:55

Hejsan!!
Fy så tråkigt att läsa om eran kämpe. Håller alla tummar och tår på att det ordnar sig.

många kramar till er alla

 
Andrietta

Andrietta

21 januari 2010 10:40

Håller alla tummar jag kan för er, men vet oxå att ni två brudar är starka, du vet att det bara är att höra av sig om du vill prata... Ta hand om er! Kram

http://www.ogebrands.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anne-lie - 20 december 2010 21:15

  Tog en promenad med Natus i eftermiddag men jag tog visst fel, jag hade Nalle Puh med mej, Natus måste ha stannat hemma   . Natus lyssnar alltid så bra när man har honom lös ute men idag så hade han fluff i båda öronen !! Anledningen var nog att ...

Av anne-lie - 9 oktober 2010 22:54

  Har glömt att skriva att jag har en ny blogg nu som heter   http://www.annerotts.bloggplatsen.se   där kommer jag i fortsättningen blogga vidare om våra underbara rottisar och om familjen. Välkommen ... ...

Av anne-lie - 27 juli 2010 14:39

  Har varit dålig på att blogga i sommar. Värmen har varit otrolig och man har knappt orkat göra något. Hundarna har badat både i hav och sjö, självklart fick Natus även denna sommar våteksem. Blev tvungen att ta penecillin för att få bort det. Jez...

Av anne-lie - 27 juni 2010 21:35

  Midsommaraftonen firade vi tillsammans med Andrietta, Tomas och barnen. Jezzie och Natus följde med. Natus kom till paradiset, men han fick  inte träffa 2 av dom 3 vackra rottistikarna. Herta löpta och Fia är dräktig. Men söta Selma som snart fyl...

Av anne-lie - 17 juni 2010 14:52

  I går kväll åkte vi äntligen till klubben för lite träning med Natus. En massa glada rottisar på planen, härligt med sällskap. Jag fotade så det blir mest bilder i dagens blogg..        Husse och Natus       Ja vad säger man om denn...

Ovido - Quiz & Flashcards