ROTTISAR

Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Glasbitar i tassen..

Av anne-lie - 7 december 2009 20:18


Ja detta har man gått och varit orolig för, att någon av hundarna ska gå och skära sig i tassen på alla dessa glasbitar som ligger lite överallt ute. Jag blir så förba...d på dom som slänger glas ute, tänker dom inte alls på alla djur som kan göra sig illa ? 


Jag brukar försöka hålla koll på vart hundarna går så det inte ligger något på backen som dom kan skada sig på men denna mörka kväll var det husse som var ute på kvällspromenaden och det är så svårt att se i mörkret. När dom kom hem så märkte jag att det blev blodmärken efter Natus på golvet. Kollade igenom tassarna och hittade en stor reva i ena trampdynan, det hade gått ändå ner till "botten" av trampdynan så det blödde ganska mycket. Ont hade lilla prinsen också. Tur man har lättsamma hundar som inte gör något motstånd alls när man ska behandla deras sår/skador. Natus fick lägga sig ner och jag rengjorde såret och kollade så det inte fanns några glasbitar kvar. Lade på en kompress och lindade in tassen i bandaget med bomullstussar mellan alla tår. Problemet är att det är väldigt svårt att få sådana här skador att läka och sluta blöda, det blir en belastning varje gång tassen används och då börjar det blöda igen..

Vi är noga med att hålla rent och han får ha på sig en hundsko när vi är ute så han inte blir blöt eller får in smuts i såret.

Han har verkligen ont, i två nätter har han hållt mej vaken till och från med sitt gnäll och han har velat varit med sin matte hela tiden. Natus är en kille med stort behov av ömhet och att vara i närheten av sin matte. Självklart fick han den tröst och omvård han ville ha. Men han var ynklig hela natten min lilla prins. Tillslut gav jag honom en rimadyl  som vi har hemma till Jezzie och det verkade hjälpa för efter en stund somnade han äntligen..


I natt som var så trodde jag att han skulle sova bra men efter ett tag så började han små gnälla igen och jag blev först lite tjurig och tänkte att nu får det vara slut klemat men han gav sig inte, då var jag tvungen att kolla på hans tass och upptäckte att han hade börjat blöda igen och att kompressen hade fastnat i såret. Det var bara att tvätta såret och ta bort kompressen och lägga om såret igen, denna gång satte jag på hundskon istället för bandaget och det verkade passa Natus bättre. Han somnade direkt efter jag var klar så det var tur jag klev upp och kollade på hans tass. Natus är en liten vekare hund än vad Jezzie är, hade det varit Jezzie som hade gnällt så där då hade jag vetat direkt att det hade varit något fel för hon gnäller aldrig utan anledning, då har hon verkligen ont. Natus däremot han kan låta bara för att han tycker synd om sig själv eller vill ha lite extra ömhet.. så han är lite svårare att tyda men han blir säkert bättre med åren.Förhoppningsvis ska dom få vara frisk och glada. :-)


Jezzie kollar in Natus med onda ögat när han gnäller för mycket på natten, han stör hennes nattsömn och det är inte bra för en prinsessa att behöva bli väckt av en grinolle...  

Men på dagarna då kollar hon att hans tass är bättre, luktar och tittar på Natus precis som , stackars dej.. gör det mycket ont? hon till och med bjuder på sina favvo ben utan att det blir bråk.. goa Jezzie hon älskar Natus väldigt mycket och det är besvarat av Natus. Jezzie är hans stora kärlek och han litar helt och hållet på sin tjej. Hon får bestämma det mesta och Natus hänger med på allt hon gör.


Nu sover Nastus som en stock brevid Samantha, han är helt slut efter dom här två dagarna med ond tass. Han snarkar så det hörs i hela huset och han mår nog ganska bra där brevid Samantha i sängen.


Nu ska jag vika tvätt och sedan blir det att glo på TV en liten stund.


Ha det bra / Anne-Lie


 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

8 december 2009 09:40

Usch ja det där med krossat glas ute är verkligen en pina. Min schäfer tik har skurit sig flera gångar, varav en så vi fick åka till Strömsholm och sy. Men jag har faktiskt ett kanon tips om du bara har en veterinär som är skriver ut åt dig. Underverket heter Streptocillin salva. Om man tvättar rent och lägger på den och lägger på bandage. Om bandaget sitter så låt det sitta ca 2 dagar innan man byter. När du lägger om så lägg på mera salva om såret är öppet. När du sen fått såret läka ihop lite så smörj på med sån där skillingaryds tass salva, du vet sån som luktar tjära.
Min kompis som har en rapport hund som skar sig i skogen och fick ett ca cm djupt sår i tassen. Det läkte kanon för efter 3 veckor så tävla hon igen.
Själv försöker jag alltid ha sån salva hemma i fall olyckan är framme.
Hoppas du får det att läka fort nu.

//Ann-Margret & Vinja

http://heratorpetsvinja.webs.com

 
Ingen bild

Katharina

8 december 2009 18:59

Hej!!
Ja är det inte små barn som håller mamma vaken så kan det var hundar=)
Hoppas att det går åt rätt håll nu då med läkningen.
Har du pratat med Monica? Nå vad tycker du?

Ha det så bra!!

 
Sandra

Sandra

8 december 2009 22:52

Fy f**n vad irriterad man blir!
Idag när jag gick med Loke på prom så ringde jobbet, så jag gick lite i min egen värld..hör jag hur det "raspar" under foten, MASSVIS med glas !!! Tur Loke är så lätt (hmm), så var bara att lyfta upp honom. Tack och lov så klarade han sig! Pust. Men blir så j'vla irriterad på folk... :@

Pussa Natus från mig och Loke !! Hoppas det blir bra snart.

http://www.jjungis.webs.com

 
AnnCatrin

AnnCatrin

10 december 2009 09:56

hallå!
ja det verkar att vara en sport att krossa glas
vid "cementklossarna" dom köper väl läsk på citygross och har precis druckit upp när dom kommer fram dit, jag har varit och sopat en gång nu i höstas men man kan ju inte springa med en kvast under armen på varje promenad ;0)
hoppas att han är bättre nu.
kramen AC

http://anncatrin.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anne-lie - 20 december 2010 21:15

  Tog en promenad med Natus i eftermiddag men jag tog visst fel, jag hade Nalle Puh med mej, Natus måste ha stannat hemma   . Natus lyssnar alltid så bra när man har honom lös ute men idag så hade han fluff i båda öronen !! Anledningen var nog att ...

Av anne-lie - 9 oktober 2010 22:54

  Har glömt att skriva att jag har en ny blogg nu som heter   http://www.annerotts.bloggplatsen.se   där kommer jag i fortsättningen blogga vidare om våra underbara rottisar och om familjen. Välkommen ... ...

Av anne-lie - 27 juli 2010 14:39

  Har varit dålig på att blogga i sommar. Värmen har varit otrolig och man har knappt orkat göra något. Hundarna har badat både i hav och sjö, självklart fick Natus även denna sommar våteksem. Blev tvungen att ta penecillin för att få bort det. Jez...

Av anne-lie - 27 juni 2010 21:35

  Midsommaraftonen firade vi tillsammans med Andrietta, Tomas och barnen. Jezzie och Natus följde med. Natus kom till paradiset, men han fick  inte träffa 2 av dom 3 vackra rottistikarna. Herta löpta och Fia är dräktig. Men söta Selma som snart fyl...

Av anne-lie - 17 juni 2010 14:52

  I går kväll åkte vi äntligen till klubben för lite träning med Natus. En massa glada rottisar på planen, härligt med sällskap. Jag fotade så det blir mest bilder i dagens blogg..        Husse och Natus       Ja vad säger man om denn...

Ovido - Quiz & Flashcards